Faktaark
Bølgeplader
Anvendelse |
|
---|---|
Omfang | Stort. |
Periode | Fra 1928 til 1986 – dog grå indtil 1988 |
Beskrivelse |
|
Bemærkninger |
|
Generelt om asbest |
Demontering/udskiftning af bølgeplader og plane plader af asbestcement – sådan gør du!
Inden arbejdet begynder, skal følgende være i orden:
- Arbejdsplan: støvsvage metoder, værnemidler, affald og rengøring.
- De involverede skal have gennemgået særlig oplæring og instruktion.
- Arbejdet skal anmeldes til Arbejdstilsynet.
- Registrering i virksomhedens asbestprotokol.
Følgende sikkerhedsforhold skal overholdes:
Der skal anvendes egnet åndedrætsværn med mindst P2-filter | Der skal anvendes støvafvisende arbejdstøj | Arbejdsområdet hvor der håndteres materialer, der indeholder asbest skal afspærres |
Hygiejneforanstaltninger. Der skal etableres to omklædningsrum – separeret af brusebad, der skal benyttes | Befugtning af de asbestholdige materialer, så støvspredningen minimeres |
Ved nedrivning og fjernelse af asbestholdige bølgeplader kan det være vanskeligt at skabe støvtæt afskærmning med undertryk. Når pladerne forsigtigt løsnes, skal der mindst træffes følgende foranstaltninger:
- Afdækning med plast under spær, hvor dette kan lade sig gøre. Der anvendes plastik, som er mindst 0,15-0,2 mm tyk.
- Afdækning af stillads ved tagfod med plast.
- Befugtning af tagfladen.
- Fjern mindre arealer ad gangen.
- Affald: Pladerne henlægges hele og behandles forsigtigt.
- Løbende oprydning og rengøring.
- Grundig slutrengøring med støvsugning af stillads og alle flader på tagkonstruktionen, i tagrum m.v., der ikke har været effektivt afskærmet fra asbestarbejdet.
Kan arbejdet ikke udføres uden brug af maskiner, skal der etableres støvtæt afskærmning med sluse og undertryk.
Støvende asbestaffald skal løbende befugtes og indpakkes i svær plastik (mindst 0,095 mm tyk), brug eventuelt tape og marker med gult bånd, der er mærket “Asbest”.
Som afslutning på arbejdet:
- Materialer må ikke genanvendes.
- Slutrengøring og frigivelse af arbejdsområdet.
- Asbestaffald fjernes, emballeres og afleveres til en godkendt plads, som er anvist af kommunen.