Hygiejneforanstaltninger

På arbejdssteder, hvor der udføres asbestarbejde, skal det sikres, at asbeststøv ikke spreder sig til omgivelserne, og at de personer, der udfører asbestarbejde, heller ikke udsættes for asbeststøv, når arbejdsstedet forlades for at holde pauser eller ved arbejdstids ophør.

Ved asbestarbejde skal man forebygge spredning af asbeststøv til omgivelserne ved afskærmning. Hvor der forekommer asbeststøv i væsentligt omfang, er der krav om, at der skal etableres et støvtæt telt el.lign. med undertryk og rensning af luften. Adgang til det afskærmende område skal i så fald ske gennem en luftsluse.

God praksis ved brug af 3-kammersluse

  • Støvsug synligt støv af dragt, fodtøj og personlige værnemidler i arbejdsområdet.
  • Støvsug grundigt fodtøj, dragt og personlige værnemidler, herunder udvendig side af åndedrætsværnet, i slusens 1. kammer. Montér et støvsugermundstykke med en børste.
  • Tag dragt og fodtøj af i slusens 2. kammer. Kassér engangsdragter som asbestaffald. Tør åndedrætsværn og fodtøj grundigt af med vådservietter.
  • Tag åndedrætsværn af i slusens 3. kammer.
  • Slusen rengøres dagligt med H-mærket støvsuger. Rengøring af slusen skal ske med brug af personlige værnemidler.
  • Hvis det er nødvendigt at fjerne affald, værktøj eller materialer, skal det emballeres i kraftige plastikposer (0,095 mm tyk), der lukkes lufttæt og mærkes med ”Asbest”, hvorefter emballagen rengøres i slusen.

Arbejdshygiejniske foranstaltninger
For at sikre at personer, der udfører asbestarbejde, ikke udsættes for asbeststøv fra evt. efterladt asbeststøv på arbejdstøj m.v., når arbejdsstedet forlades, skal der være adgang til arbejdshygiejniske foranstaltninger i form af:

  • To adskilte omklædningsrum. Et omklædningsrum til dagligt tøj (rent) og et til personlige værnemidler og arbejdstøj (urent).
  • Der skal være et baderum imellem det rene og det urene omklædningsrum.
  • Færdsel mellem de to omklædningsrum må kun ske gennem badet, som skal benyttes. 

De arbejdshygiejniske foranstaltninger kan etableres i form af en såkaldt miljøvogn, hvor der ud over de to omklædningsrum adskilt af et baderum også er adgang til toilet, håndvask og spiseplads.

Så længe man overholder kravet om, at de to omklædningsrum er adskilt af et baderum, kan man også anvende:

  • En eksisterende bygning.
  • En ombygget skurvogn.
  • Slusen, der bruges som adgang til et afskærmet arbejdsområde, hvor der i forbindelse med nedrivning forekommer asbeststøv i væsentligt omfang.

På samme måde må øvrige velfærdsforanstaltninger, herunder toilet og spiseplads, fx etableres i en eksisterende bygning.

Badet skal benyttes, når man går fra den urene zone til den rene zone fx før spisepauser og ved arbejdstids ophør. Man må gerne holde pause efter at have rengjort personlige værnemidler og taget dem af uden forinden at have benyttet et baderum.

Det er ikke tilladt at ryge, spise eller drikke i arbejdsområder, hvor der udføres asbestarbejde.

Ved asbestarbejde med lavt støvniveau (se definition i afsnit om Anmeldelse til Arbejdstilsynet eller Protokol og helbredsundersøgelser) er der dog ikke krav om separate omklædningsrum med bad imellem.
Her skal der være adgang til almindeligt omklædningsrum, toilet og spiserum. De ansatte skal have mulighed for at rengøre sig i tilstrækkeligt omfang fx ved håndvask og bruserum med varmt og koldt vand.