Denne side er senest ændret d. 23. maj 2025.

Rengøring

Før asbestarbejdet sættes i gang
Hvis der er drysset asbeststøv ud af de eksisterende overflader og installationer, eller der ligger rester af asbestholdigt materiale i arbejdsområdet, skal området være rengjort så grundigt, som det er rimeligt under hensyntagen til det arbejde, der efterfølgende skal udføres.

Løst inventar rengøres for evt. asbeststøv og fjernes fra området. Rengøring skal ske ved grundig støvsugning med en H-mærket støvsuger, som afhængig af materialernes art eventuelt kan efterfølges af vådrengøring eller vådaftørring, før der til sidst luftes grundigt ud i et døgn. Der skal anvendes særligt, støvafvisende arbejdstøj og åndedrætsværn ved rengøring.

Installationer, som ikke kan fjernes fra området, tildækkes lufttæt, inden arbejdet sættes i gang. Det gælder også for ujævne, ru og revnede overflader, som vil være svære at rengøre bagefter. Her betaler det sig at være grundig med afdækningen, så yderligere rengøring ikke bliver nødvendig.

Under arbejdet
Der skal løbende rengøres, så asbeststøv og stumper af asbestholdigt materiale fjernes. Asbestaffald skal løbende befugtes. Det skal emballeres i kraftig plastik (mindst 0,095 mm tyk). Tages emballeret affald ud af arbejdsområdet inden slutrengøring, rengøres emballagen i arbejdsområdet ved grundig støvsugning med en H-mærket støvsuger og evt. vådaftørring. Emballagen skal mærkes med oplysninger om, at den indeholder asbest.

Hvis værktøj og materiel, der er forurenet med asbest, tages ud af arbejdsområdet inden slutrengøring, skal dette også emballeres i kraftig plastik (0,095 mm tyk), som lukkes lufttæt og mærkes med, at den indeholder asbest. Emballagen rengøres i arbejdsområdet ved grundig støvsugning med en H-mærket støvsuger og evt. vådaftørring.

Emballeret affald, værktøj og materiel kan også blive i arbejdsområdet og rengøres i forbindelse med slutrengøringen af arbejdsområdet, og herefter bæres ud.

Værktøj og materiel må ikke pakkes ud, før det igen er placeret i et nyt arbejdsområde for asbestarbejde eller i et særligt indrettet område/lokale, hvor det fx skal funktionstestet eller repareres. Vær opmærksom på, at der ved udpakning skal træffes foranstaltninger, som svarer til dem, som fremgår under Rengøring.

Skal værktøjet ikke anvendes igen, skal det kasseres som asbestaffald. Hvis der skal udføres asbestarbejde med lejet værktøj og materiel, skal dette aftales med leverandør/udlejer.

Slutrengøring
Som afslutning på asbestarbejde skal der udføres slutrengøring, så det er sikkert for de næste at udføre arbejde i området. Det gælder også ved nedrivning på loftrum og andre små rum som fx varmerum. Slutrengøring foretages ved at:

  • Alle områder, som kan være forurenet med asbeststøv, støvsuges grundigt med en H-mærket støvsuger og afvaskes afhængig af materialernes art.
  • Emballeret affald, værktøj og materiel rengøres i arbejdsområdet ved grundig støvsugning med en H-mærket støvsuger og evt. vådrengøring eller vådaftørring.
  • Tekniske hjælpemidler, stilladsmateriel, teltoverdækninger m.m. skal rengøres i arbejdsområdet ved grundig støvsugning med en egnet støvsuger og evt. vådaftørring.
  • Der foretages efterfølgende en grundig udluftning af et døgns varighed, så svævestøv med asbestfibre fjernes.
  • Det kan være nødvendigt at gentage rengøring og udluftning.
  • Afskærmning, sluse, ventilation, advarselsskilte m.v. fjernes ikke, før rengøringen er kontrolleret/kvalitetssikret.  

Medarbejdere, der udfører rengøring, skal bruge de samme personlige værnemidler, som bruges under nedrivning.

Ved udvendig nedrivning af fx asbestholdige skifertagplader rengøres lægter, spær, murkroner m.m. i arbejdsområdet med en H-mærket støvsuger. Afskærm spær på undersiden i det omfang, det er muligt, det gør rengøringen lettere.

Kontroller rengøringen, før de næste får adgang til området
Det er virksomheden, der udfører saneringsarbejdet, som har ansvaret for, at slutrengøring er forsvarlig, så der er klar til den næste virksomheds arbejde i området.

Når slutrengøring er foretaget, og inden afskærmning, sluse, ventilation, advarselsskilte m.v. fjernes, skal rengøringen kvalitetssikres.

Det kontrolleres, om arbejdsområdet er helt rengjort for alle synlige rester og alt fint støv. Hvis der er tvivl om kvaliteten af rengøringen, kan man vælge at foretage endnu en slutrengøring, for på den måde at sikre at alle rester og alt fint støv er væk.

Ved tvivl kan man også vælge, at kontrollen suppleres med en luftprøve, som opsamles på et filter med særligt udstyr, eller en geltapeprøve af asbeststøv på overflader. Begge dele skal foretages af en person med de nødvendige kvalifikationer.

For luftprøver skal analyse foretages som akkrediteret prøvning, jf. asbestbekendtgørelsens § 35, stk. 3.

For geltapeprøver m.v. skal prøvetagning og analyse, til at bestemme om der er asbest, foretages efter egnede, anerkendte metoder, jf. asbestbekendtgørelsens § 38 stk. 1.

På byggepladser, hvor bygherrens pligter er gældende, skal bygherren via sin arbejdsmiljøkoordinator sikre sig, at asbestområdet er slutrengjort, inden det åbnes op for andre virksomheders arbejde.

Hvis I overtager et område, der ikke er gjort ordentlig rent
Hvis I skal arbejde i et asbestsaneret område, skal I stille krav om, at området er slutrengjort. Overtager I de andres efterladenskaber, overtager I også rengøringsopgaven.

Hvis I skal arbejde på et loft eller udskifte et tag, hvor der ligger asbeststøv og knuste materialer fra byggeriets opførelse, skal I sikre jer, at der bliver gjort rent, før I går i gang.

Eksempel på at rester af et gammelt asbestskifertag er efterladt på loftrummet. Der skal foretages asbestsanering, og isoleringen skal fjernes, før et nyt tag kan lægges.